woensdag 12 november 2014

Elizabeth Hogerwaard

Een aantal jaren geleden heb ik een portret aangeschaft geschilderd
door George Hogerwaard. Sinds de aanschaf heb ik geregeld geprobeerd
te achterhalen wie is afgebeeld. Daarbij ben ik ook een aantal keren
bij uw blog terechtgekomen.

Afgelopen week vielen alle puzzelstukjes op zijn plaats. Mogelijk zijn
de resultaten ook voor u interessant.

De aanwijzing die ik had was een etiket achterop het schilderij waarop
de naam E. Carras staat en een deel van een adres in Den Haag. Deze
week vond ik een scan van een document met 2 namen: H.C. Carras en
Elisabeth Hogerwaard. Het leek er dus op dat het ging om een portret
van een familielid van de schilder.





Een document op internet uit 1961 dat ik gister vond verklaarde veel.
Het echtpaar Hogerwaard kreeg in 1909 een tweeling, Arnold en
Elisabeth. Elisabeth moet in 1939, het jaar waarin het schilderij tot
stand is gekomen, 29 of 30 jaar zijn geweest. Het portret moet een van
de laatste schilderijen van George geweest zijn: hij is in mei van
datzelfde jaar overleden.

Tot slot heb ik in de beeldbank van Den Haag nog een foto van
Elisabeth Hogerwaard gevonden. Het bijschrift luidt: "Mevrouw
Elizabeth Hogerwaard, werkzaam bij de huishoudelijke dienst van het
gemeentelijk energiebedrijf, maakt een tekening". Deze bezigheid
verwondert me niet - haar vader, oom en tante waren immers allen
kunstenaar.

het echtpaar Hogerwaard -Schlingemann
























Met dank aan H de Klerk.





geplaatst in Turbinaal, het personeelsblad van het
Gemeentelijk Energiebedrijf, januari 1967.





verschenen in het decembernummer
1970 van "Den Haag en wij", maandblad voor het personeel van de
gemeente Den Haag.

Tevens een aantal foto's van de bedrijven waarvoor  Elisabeth in haar
loopbaan heeft gewerkt.







Met dank aan A.Knevelman